Educatie
Kunst-, cultuur- & natuureducatie
Naast mijn werk als wildplukgids en herborist, ben ik doordeweeks actief als vakleerkracht muziek en kunstgeschiedenis in het primaire en middelbare onderwijs. Natuureducatie en kunsteducatie lijken misschien ver uit elkaar te liggen, maar in werkelijkheid zijn ze diep met elkaar verbonden. Binnen eeuwenoude én hedendaagse tradities loopt een sterke lijn tussen ambacht, seizoen, land en kunstzinnige expressie.
Kinderen leren de wereld niet in compartimenten. Ze leren door te voelen, te maken, te ontdekken en te verbinden. In de natuur ligt alles wat kunst ook probeert te vangen: ritme, herhaling, contrast, stilte, verwondering en wederkerigheid.
Waarom natuureducatie
Als we gezonde volwassenen willen met een sterk gevoel van identiteit en verbondenheid, moeten we vroeg beginnen. De wereld laat zich niet opdelen in compartimenten, want alles is verbonden via systemen. Educatie die dat weerspiegelt, sluit beter aan bij hoe de echte wereld werkt en hoe kinderen die ervaren.
Als mens, zijn wij net zo goed onderdeel van 'de natuur' als elk ander dier. Het grote verschil is hoe wij omgaan met ons gezamenlijke 'huis'. In een tijd waarin veel kinderen vooral binnen spelen, is het belangrijker dan ooit dat ze de aarde om hen heen echt leren kennen. Niet als lesstof, maar als iets wat leeft, beweegt en verhalen vertelt. Door zelf te ruiken, proeven, voelen en maken, ontwikkelen ze verwondering en verantwoordelijkheid voor de wereld om hen heen. Ze zien de natuur niet als iets waar zij iets van kunnen nemen, maar als hun thuis waarmee ze in wederkerigheid moeten samenleven.


Wat ik aanbied
Met Bottled Botanicals Educatie breng ik kunst, natuur en geschiedenis samen in projecten die passen bij het karakter van de school en de leeftijd van de leerlingen.
Mogelijkheden zijn onder andere:
-
Projecten rond natuureducatie: van wilde planten, bijen en bodem tot ambachten en historische manieren van leven.
-
Workshops voor leerkrachten: verdieping in natuurbeleving, historische kennis en kennis van wilde planten en paddenstoelen.
-
Natuurwandelingen en excursies: leren met alle zintuigen, met aandacht voor ecologie, geschiedenis en verbeelding.
Elk programma en de vergoeding daarvoor wordt op maat samengesteld. Niet onbelangrijk om te noemen is dat ik een eerstegraads lesbevoegdheid heb en leerkrachten zonder problemen hun tijd anders kunnen besteden tijdens mijn lessen.